FaCyL i CIAC, els clústers d'automoció de Castella i Lleó i Catalunya, presenten els avenços en automatització i ciberseguretat de Keyland i DOGA, respectivament, en una nova edició del Foro de Excelencia

DESTACAT
27/2/24
367
0
  • La vintena sessió d'aquesta trobada ha servit per mostrar el lideratge de l'automoció espanyola en matèria de sostenibilitat i innovació

FaCyL i CIAC, els clústers d'automoció de Castella i Lleó i Catalunya, han presentat aquest dimarts a la vintena edició del Foro de Excelencia 4.0 dos nous casos d'èxit en innovació en automatització i ciberseguretat. En aquesta ocasió, les empreses que han mostrat els seus avenços han estat Keyland i DOGA.

El "Foro de Excelencia 4.0 de los clústeres de automoción" sorgeix en el marc d'un projecte col·laboratiu impulsat per vuit clústers d'automoció (AEI la Rioja, ACAN, AVIA, CAAR, CIAC, CEAGA, GIRA i FACYL). L'objectiu és convertir aquest fòrum al millor escenari de caràcter interregional on transferir i conèixer casos d'èxit de projectes de digitalització implantats a diferents fàbriques industrials del sector.

Keyland Sistemes de Gestió ha explicat a la sessió, mitjançant Alberto Lobejón, Responsable de la Unitat Robòtica mòbil i Tomás Calvo, Tècnic Sènior de Robòtica mòbil, que Antolin necessitava per a la seva planta d'Aragusa automatitzar i optimitzar el trasllat de contenidors amb components cap a 25 injectores, així com el del producte fabricat des de les injectores fins a la zona d'intercanvi del magatzem. Buscava una solució integral de maquinari i programari que li permetés millorar la productivitat amb un temps mitjà de cicle de transport de 25s, reduir els costos associats a carretons, material danyat o parades de producció, eliminar al 100% els accidents en planta i reduir les tasques repetitives dels operaris.

Antolin va confiar en Keyland per dur a terme aquest projecte d'intralogística. La solució ha consistit en la implantació d'una flota de 10 robots mòbils, així com en el desenvolupament ad-hoc d'un programari que comunica l'operativa de les injectores a la planta i dels carretons del magatzem amb el programari de gestió de flotes. Aquest middleware, desenvolupat per Keyland i anomenat K-ISS Integration System Software for Robotics, és una peça clau del projecte en ser el perfecte enllaç entre la capa de transport i l'operativa pròpia de la planta. Reflecteix molt bé el valor afegit que Keyland pot aportar als seus clients, no només implantant robots sinó comunicant-los amb altres sistemes programari (ERP, MES, SGA, GMAO, etc.) i fent una integració global de tecnologies 4.0.

Segons paraules de Carmen Iglesias, CEO de Keyland: "totes aquestes tecnologies i solucions que implantem contribueixen a la digitalització i automatització del sector industrial i ofereixen molts avantatges a les empreses. I el nostre gran valor diferencial és justament integrar diferents solucions tecnològiques, tant de programari com de maquinari, connectant tots els elements d'un procés de fabricació".

Per la seva banda, DOGA, de la mà de David Ortega Conde, IT Manager de la companyia, ha presentat els resultats del programa CYBER SECURITY. L'any 2021 DOGA, empresa especialitzada en el disseny i la fabricació de motors per a vehicles, va patir un ciberatac. Davant d'aquest repte, es va implementar immediatament una anàlisi exhaustiva per mesurar l'abast de l'atac i les possibles fugues d'informació. La màxima prioritat va ser protegir les dades més sensibles.

Per David Ortega, IT Manager de DOGA, "davant un ciberatac la confiança i la comunicació interna i externa és fonamental. Informem ràpidament els nostres empleats de la situació i amb experts en ciberseguretat expliquem, amb absoluta transparència, el problema als nostres clients i col·laboradors externs".

Tota crisi és un aprenentatge. "Implementem noves mesures quant a la seguretat i recuperació del sistema per estar preparats en cas de rebre futurs atacs. Reforcem les defenses cibernètiques de DOGA, actualitzem protocols de seguretat i realitzem proves exhaustives dels nostres sistemes" afirma David Ortega.

Els sistemes de control es van veure compromesos i es va dur a terme una tasca àrdua per intentar assegurar-los abans de restaurar-los.

Comentaris