Clúster de la Indústria d'Automoció de Catalunya

L’ús d’exoesquelets en processos productius industrials d’automoció pot reduir fins a un 60% l’esforç muscular dels treballadors
Peu de foto: La directora general d’Indústria, Matilde Villarroya, i el president del CIAC, Josep Maria Vall, proven exoesquelets durant la presentació de l’estudi

  • • Aquesta xifra es desprèn de l’estudi, impulsat pel CIAC, en un entorn controlat amb treballadors de Nissan i Meleghy Automotive que han provat exoesquelets a les extremitats inferiors, per posicions mantingudes

  • • Altres proves realitzades al mateix grup de treballadors amb exoesquelets a les extremitats superiors, en posicions mantingudes per sobre de l’espatlla, han reduït l’activació muscular en un 15% en la part posterior i anterior del tronc (erectors cervicals, lumbars, i abdominals). Els exoesquelets mixtes (espatlla i esquena) han disminuït l’esforç muscular també en un 15% sobre els deltoides, bíceps i dorsals

  • • Donats els bons resultats d’aquesta primera fase de l’estudi en laboratori, el CIAC i les empreses participants duran a terme entre febrer i març la segona i última fase de proves amb treballadors de Nissan i Meleghy Automotive dins el seu entorn laboral

12 de febrer de 2019. 

El Clúster de la Indústria d’Automoció de Catalunya (CIAC) amb la participació de Nissan, Meleghy Automotive, el centre tecnològic Eurecat, SGS i la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) han impulsat un projecte pioner al sector per introduir els exoesquelets en la indústria de l’automoció. Es tracta de l’única iniciativa desenvolupada fins ara per avaluar la viabilitat d’aquesta tecnologia disruptiva en la indústria de l’automoció que compta amb l’acompanyament de l’Administració i que, sense dubte, suposa una revolució i un repte per a les empreses del sector.

L’estudi, dirigit per la Comissió de Tecnologia del CIAC, ha finalitzat la seva primera fase en un entorn controlat, amb proves d’electromiografia de superfície monitoritzades i realitzades conjuntament per la Unitat d’eHealth d’Eurecat i el Laboratori d’Enginyeria Biomecànica (BIOMEC) de la UPC, per avaluar l’activació muscular amb l’ús de 3 tipus d’exoesquelets, i sense ells, sobre una població activa laboral integrada per 14 treballadors de Nissan i Meleghy Automotive, 11 homes i 3 dones entre 25 i 57 anys. 

D’aquesta primera avaluació se’n desprenen xifres tan interessants com la que mostra l’exoesquelet d’acompanyament i protecció de les extremitats inferiors que, en posicions mantingudes, redueix en un 60% l’esforç muscular en quàdriceps (recte femoral, vast interior i exterior), amb una disminució també significativa de l’activació de la resta de músculs de les cames. 

L’exoesquelet d’acompanyament i protecció de l’espatlla, en posicions mantingudes per sobre d’aquesta zona, ha comportat una reducció de l’activació muscular del 15% en la part posterior i anterior del tronc (erectors cervicals, lumbars i abdominals), mentre que els bíceps, els deltoides i les dorsals també han vist disminuïda la seva activació.

En relació a l’exoesquelet mixt d’acompanyament i protecció d’espatlla i esquena, el resultat ha estat una reducció de l’activació muscular als deltoides, bíceps i dorsals del 15%, així com una disminució significativa també de l’activitat muscular dels erectors cervicals (25%) i lumbars (entre el 10 i 15%).

Estem molt satisfets de liderar aquest projecte tan innovador per al sector. Des del CIAC som conscients de que algunes tasques de la cadena de producció presenten una sèrie de riscos per la salut del treballador, degut a la repetitiva manipulació manual de càrregues i posicions mantingudes fora de la zona de confort. Anem per bon camí per intervenir i oferir una solució per aquesta afectació amb la introducció d’exoesquelets en aquests processos”. Així ho ha destacat, Josep Maria Vall, president del CIAC, durant la presentació d’aquest projecte aquest matí al Centre de Formació Professional d’Automoció (CFPA) de Martorell, un acte que ha estat inaugurat per la directora general d’Indústria, Matilde Villarroya, i que ha comptat amb la participació de la directora de l’Institut Català de Seguretat i Salut Laboral, Elena Juanola. Vall ha afegit: “Per definir aquest projecte ens hem basat en la informació que ens han traslladat més de 40 empreses sòcies del Clúster en relació a l’activitat industrial per la qual consideren necessària l’ús d’un exoesquelet. De fet, aquestes mateixes companyies ja ens han comunicat el seu interès per utilitzar aquesta tecnologia disruptiva”.

Donats els bons resultats d’aquesta primera fase, el CIAC i les empreses implicades duran a terme entre febrer i març la segona i última fase de proves d’exoesquelets amb treballadors de Nissan i Meleghy Automotive en el seu entorn laboral real de producció, amb un duració de les proves de torns complets de treball, per tal d’obtenir les conclusions definitives. En paraules de Josep Nadal, Clúster Manager del CIAC: “Amb les evidències que hem obtingut en aquesta primera fase de l’estudi i que ara ampliarem en una última fase, perseguim crear i oferir una guia d’exoesquelets per a les empreses industrials del sector de l’automoció que especifiqui per quins processos productius són aptes, entre d’altres característiques tècniques



Share

Tornar a Notícies